Den er bygget af Henrik Bering på 3 intense dage fra søndag den 21/12-2014 til tirsdag den 23/12-2014 . Det er en 12 mm. MDF plade på 122x244 cm skåret i 3 lige store sektioner, så den nemt kan flyttes. Den midterste sektion har kun lige stræk, så man forholdsvis nemt kan bygge mere længde på, hvis det ønskes. Sporvidden er 2 cm. på de smalle steder og 10 cm. i overhalingszonerne.
Kørselsretningen er til venstre i sporene øverst på billedet.
Tanken med banen er, at den skal minde om en challengebane á la den til Race Of Champions, hvor 2 biler starter ved siden af hinanden (adskilt af betonvæg) og kører 1 omgang. Bilerne krydser hinanden undervejs og ca. halvvejs passerer de begge målstregen igen i modsatte bane. Opløbet plejer at være MEGET tæt og spændende. Jeg havde desværre ikke tid til at bygge bro på banen, så sporene er ikke lige lange . Banen er også for kort til, at man kan nøjes med at køre 1 omgang! Derfor blev overhalingszonerne tilføjet. Meningen er, at bilerne skal starte, som vist på dette billede:
Der er lavet deadstrip i begge spor til begge startstreger, da man måske kan få noget sjov ud af splittider, eller hvis det viser sig, at bilerne skal starte ved siden af hinanden...
Byggeprocessen kan ses her: http://ringbering.dk/gallery.php?sel_id=43&bib_id=218
En lille video af kørsel på banen: https://www.youtube.com/watch?v=3ULjgXZYtT4&feature=youtu.be
21/12-2014: Byggeriet startede med indkøb af MDF pladen i Silvan, hvor pladen også blevet skåret i dele. Samme aften (efter børneputning) blev pladen streget op med sporenes placering. Det tog faktisk 2 timer, da tegningen i 1:10 ikke var helt nøjagtig. Desuden kørte jeg til Lygum for at hente fræsemaskine og 3mm fræser (det tog 1 time). Mindre end 2 timer efter kørte jeg vores syge datter til pasning hos modtageren af gaven, som bor 10 minutters kørsel fra Lygum - tsk. Sikke et tidsforbrug. Jeg kom i seng ca. kl. 01.
22/12-2014: Banen flyttes fra miniraceværkstedet til cykelkælderen, så fræsestøvet ikke lægger sig på hhv. togbane eller RingBering. Der etableres primitiv samlesystem og pladen er nu igen intakt og klar til fræsning. Skruerne brugt som centrum for sving bliver fjernet og hullerne boret op til 8 mm. og er klar til at styre fræsemaskinen. Skal til møde på arbejde kl. 10-12 og efterfølgende spise en frokost. Fræsning påbegyndes kl. 14.30 og efter ca. 1½ time er alle sving klar. Derefter mangler der kun de lige stræk. Jeg bruger fræsemaskinen med fræseren sænket ned i rillen som styr for nemmere at kunne montere styreskinne. Skinnen er strammet til i den ene ende og jeg er ved at rette til i den anden ende, da katastrofe 1 indtræffer!!!! KNÆK!!!! Fræseren er knækket - gode råd er DYRE. Jeg ringer desperat til Lygum - HJÆÆÆÆÆLP. Han ringer tilbage kort efter og meddeler, at Carl Ras har fræseren på lager, men at de lukkede et kvarter tidligere... Ringer til Grønnemann - han er i Århus, men vil gerne udlåne fræser dagen efter... En beboer i ejendommen kommer mig til undsætning med en 3 mm. fræser - YES!
Fræsning genoptages kl. 18 og afsluttes kl. 19 - jaaaa. Jeg har ikke haft styr på fræserens rotationsretning og har derfor kørt den forkerte retning med maskinen. Det har medført 4-5 fejl, som skal spartles... Børnene skal have mad og puttes. Arbejdet fortsættes kl. 20.30. Banen er spartlet og støvsuget færdigt. Aftensmad i form af pizza kl. 21.30. Rillerne skal males hhv. rød og hvid og derefter skal hele pladen rulles over med 2 lag sort. Den sorte farve er overskuddet fra RingBering - glans 5 plastmaling. ARGH - der er ikke nok til 2 lag! Banen får ca. 1½ lag og bliver malet på alle kanter (noget jeg ikke fik gjort på RingBering) og ser rigtig godt ud! Banen mangler nu kun braid og ledningsmontage. Jeg går i seng ca. 01.30. Jeg kan ikke sove - kommer pludseligt i tanker om, at jeg har forregnet med med indkøb af kobbertape. Jeg har glemt at regne 2 spor x 2 braids! Katastrofe 2 er nu en realitet - FUCK!!!!! Går ned i cykelkælderen og lægger et par lige baner - det ser godt ud, men jeg bliver bekræftet i, at der kommer til at mangle tape! Tænder computeren og skriver en desparat mail til Keld Høfler og går i seng kl. 03!
23/12-2014: Jeg vågner og tænder min telefon. Bip, bip - der er SMS fra Keld, han er i butikken til kl. 14 - YES! Kører en tur med drengene og køber de sidste julegaver og henter 2 ruller kobbertape (1 ekstra for en sikkerheds skyld!!!). Der sker intet yderligere banebyggeri i løbet af dagen. Børnene falder hurtigt i søvn og kl. 19.30 er jeg i fuld gang med at lægge tape på banen. Det går planmæssigt fremad, men arbejdsstillingen er forfældelig for ryggen! Jeg tager en kodimagnyl og fortsætter. Jeg skærer mig i fingeren på tapen i forbindelse med at den er foldet til dead strip - ØV! Tapen er fædig kl. 23.30. Jeg begynder at lodde ledninger på og skal montere XLR-stik. Jeg kan ikke huske, hvordan forbindelserne er til de 3 ben. Ind til RingBering med pen og papir og notere. Retur og lodde ledninger på. En stump ledning med samlemuffe og ledning fra XLR til banen. Jeg monterer 2 strømfødninger.
Jeg afslutter med at samle banen og måle gennemgang. Sektionerne skal levere strøm til hinanden gennem det stykke kobbertape, som er bukket ned på den lodrette del af sektionen. Det lader til at fungere i næste alle samlinger og vigtigst af alt - der er INGEN kortslutninger! Det kribler i fingrene for at tilslutte strøm og køre nogle omgang, men det er sent og jeg adskiller banen og rydder op. Jeg går i seng kl. 02...
24/12-2014: Den store dag, hvor gaven skal gives! Henrik bliver sendt på første salen i huset og jeg sætter banen op ad køkkenbordet i de 3 sektioner, så det tydeligt ses, hvad det er. Banen er døbt LH-Ringen og jeg har brugt logoet fra Henriks firmaside på nettet. Vi kalder på Henrik, at han godt må komme ned igen. Han ser banen og bliver meget glad og derefter helt stille af begejstring. Sidst han fik en racerbane i julegave var i 1961 og dengang var det med optræksbiler...
Mens jeg putter drengene samler Henrik banen i sit kontor og sætter strøm til - banen virker perfekt! Der er strøm hele banen i rundt i begge spor - YES! Det er den bedste dovenskab at gøre tingene rigtigt FØRSTE GANG... Jeg kommer i seng kl. 01.30 efter at have kørt 1 times tid.
Der skal lyde en stor tak til:
- Christian Lygum for lån af fræsegrej og undskyld jeg ødelagde fræseren.
- Keld Høfler for at sørge for slotracegrej til desperate slotracere på mærkelige tidspunkter.
- Carsten Grønnemann for at være klar til at hjælpe - selv om det ikke blev nødvendigt.
- Jan Christen for at bo i ejendommen og have en 3 mm. fræser jeg måtte låne.
- Tenna (min bedre halvdel) for at passe børn lidt mere end vanligt, så projektet blev realiseret.
- Dr. Berntsen for at blive glad for gaven.